top of page
Forfatters billedeLene Els

Erhvervskommunikation er firmaets ansigt udadtil




Effektiv erhvervskommunikation er omdrejningspunktet for enhver virksomhed. Hvis man ikke kan kommunikere effektivt, er det faktisk ligegyldigt, hvor godt et produkt eller en serviceydelse man har. Ifølge en undersøgelse foretaget af chartercollege.edu præsterer virksomheder, som har fokus på god kommunikation, ca. 3½ gang bedre end andre. 


6 vigtige punkter som kan forbedre din erhvervskommunikation 


  1. Målgruppen er essentiel. God erhvervskommunikation rammer målgruppen. Altså skal vi finde ud af hvem målgruppen er, og hvad den har brug for at vide. 

  2. Formålet med kommunikationen skal være klar. Hvad præcis vil vi opnå med vores nyhedsbrev, salgsbrev, blogindlæg etc.? 

  3. Kvalitet er omdrejningspunktet. Her taler vi om at teksterne fungerer til formålet, at der ikke er stave- eller grammatik fejl, og at teksten passer til det valgte medie. 

  4. Sproget passer til lejligheden. Vi bruger de samme termer for de samme begreber hver gang, og sproget er flydende og læsbart. 

  5. Layout er vigtig. Sørg for at modtageren nemt kan læse teksten. Her ser vi på overskrifter, underoverskrifter, skrifttype, hvor meget luft der er omkring teksten, passer evt. billeder til teksten etc. 

  6. Mediet skal vælges med omhu. F.eks. kan et salgsbrev sendes ud via mail eller via brev – begge dele har fordele og ulemper. Hvis vi bruger sociale medier, skal de vælges med omhu, ligesom vores egen hjemmeside skal fremstå professionel. 


Hvis man ikke har tid eller kompetencer til at opfylde disse kriterier, kan det godt betale sig at få hjælp udefra. 


Els-Com tilbyder at skrive teksterne på engelsk, tysk og dansk, så kommunikationen kommer til at fremstå professionel, eller vi tilbyder kurser, så medarbejderne selv kan skrive effektive tekster. 

bottom of page